Zen a kresťanstvo
Z pohľadu učenia (nie podľa praxe) sa za "zenových majstrov" západu považujú Majster Eckhart (čo uvádza autor knihy Slovo Večnosti), jeho žiak Johannes Tauler, alebo Brat Lavrence.
"Nech je tvoja duša od-duchovnená od všetkého ducha; nech je bez-duchá. Miluj Boha takého, aký je: nie-Boh, nie-duch, nie-Osoba, nie-obraz; ako úplná, číra, priezračná jednota, zbavená všetkej duality." / Majster Eckhart, Kázanie XCIX
Existujú kňazi a mnísi, ktorí sa stali zenovými majstrami, napríklad:
- Robert Kennedy (jezuit ), ktorý má svoju líniu kresťanských zenových učiteľov
- Enomiya-Lassalle (jezuit ), ktorý stojí za rozšírením zenu v kresťanstve.
- Viliam Johnston (Kresťanský zen) - jezuitský teológ, spisovateľ a duchovný poradca so špecializáciou na japonský zen-buddhizmus a kresťanskú kontempláciu. Ukážka z jeho knihy v práci PaedDr. Martin Dojčára, PhD. , MEDZINÁBOŽENSKÝ DIALÓG II., str. 70.
- Dôležitou osobnosťou bol tiež japonský jezuita a zenový majster Kakichi Kadowaki SJ, ktorý napísal dôležitú knihu Zen and the Bible (kniha online aj na vypočutie - anglicky), v ktorej predostiera čitateľovi tú možnosť, že práve zen pomôže kresťanovi čítať biblické texty novými očami. Prirovnáva mnohé - na prvý pohľad nezrozumiteľné Ježišove výroky - práve za obdobu koanov, ktoré sú akoby hádankou.
- Indický katolícky kňaz a jezuita Ama Samy SJ, ktorý stojí za Retreat centrom v Indii Bodhi zendo.
Sed Buddhu (jap. zazen), ako hlavná praktika zenu, sa používa v kresťanstve vo forme zen-kontemplácie, kedy sa praktikant modlí pred a po sedení. Ale je bežné, že sa kresťanský mnísi/šky a kňazi zúčastňujú zenových sedení (napríklad v dokumente Descending the mountain). Nehovorí sa teda o meditácii, ale kontemplácii (LINK)
Na tejto stránke nájdete zoznam osobností z prostredia jezuitského rehoľného spoločenstva - prevažne z Ázie - ktorí sa venujú dialógu kresťanstva s budhizmom.
V CZ a SK sa určitému druhu kontemplácie venujú:
doc. RNDr. Mgr. Reginald Adrián Slavkovský OP, PhD. Spirituálne rozhovory (časti 3 a 4)
- Jezuiti v Kolíne
- Akadem. farnost, Praha
- Kurzy - kontemplatívne exercície, Vedie Miloš Hrdý, Praha
Kontemplace v kryptě, Vedie Miloš Hrdý
- https://www.farnostsalvator.cz/petr-vacik
- KONTEMPLATÍVNE DUCHOVNÉ CVIČENIA, Žilinskí Kapucíni, vedie salezián Michal Žák (Rozhovor tu) a kapucín Miloslav Koščák.
Křesťanská meditace - česká komunita celosvětového společenství, které spojuje meditační praxe v křesťanské tradici.
Ak by ste chceli odbornejšiu prednášku na teologickej úrovni, tak kontaktujte p. Dojčára, ktorý sa profesijne špecializuje na výskum spirituality a medzináboženského dialógu.
V oficiálnych dokumentoch Katolíckej cirkvi (LINK) - v dokumente Nostra Aetate - v úryvku o vzťahu Katolíckej Cirkvi k nekresťanským náboženstvám - nájdeme okrem iného i toto:
"Katolícka cirkev nezavrhuje nič z toho, čo je v týchto náboženstvách pravdivé a sväté. S úprimnou úctou hľadí na spôsoby konania a správania, na pravidlá a učenia, ktoré sa síce v mnohom líšia od toho, čo ona sama zachováva a učí, no predsa nezriedka odzrkadľujú lúč Pravdy, ktorá osvecuje všetkých ľudí. Cirkev však ohlasuje a je povinná neprestajne ohlasovať Krista, ktorý je "cesta, pravda a život" (Jn 14, 6), v ktorom ľudia nachádzajú plnosť náboženského života a v ktorom Boh zmieril so sebou všetko.
Preto Cirkev povzbudzuje svojich synov a dcéry, aby s múdrosťou a láskou vydávali svedectvo o viere a kresťanskom živote, nadväzovali dialóg a spoluprácu s vyznávačmi iných náboženstiev a uznávali, chránili i zveľaďovali duchovné, mravné a kultúrno-spoločenské hodnoty, ktoré sa u nich nachádzajú."
Videá
Hovory o duši (Peter Vacík) │ Převaděč (ČT - Cesta víry, Peter Vacík)│ Hledání srdce (ČT - Cesta víry, Peter Vacík)│ Kontemplatívna spiritualita (Martin Dojčár) │ Spiritualita bez náboženstva? Mystika Eckharta Tolleho (Martin Dojčár) │ Neklidný Zen (Denisa Červenková , karmelitánky v Kolíne│ Most medzi zenom a kresťanstvom (EN, GE)
Literatúra
- Zenová meditace, Hugo M. Enomiiya-Lassalle, SJ s úvodom Tomáše Halíka. str. 122. ISBN 80-85319-40-3
- Interakce křesťanství a zenové buddhistické školy Sanbó Kjódan , Bakalárska práca, Miloš Hrdý (rímskokatolícky diakon)
- MEDZINÁBOŽENSKÝ DIALÓG II., doc. PaedDr. Martin Dojčár, PhD.
Sebatranscendencia: Antropologický model, , doc. PaedDr. Martin Dojčár, PhD.
Mystická kontemplácia, , doc. PaedDr. Martin Dojčár, PhD.
- Zen and the Bible, Kakichi Kadowaki SJ
Viete že...
- Na západe, 3-4 str., v severnom Egypte, Palestíne, Sýrii, boli púštne "komunity" mníchov (otcovia púšte - skôr sa jednalo mnoho jednotlivcov), rôznych duchovných smerov, prevažne buddhistov a hinduistov, ku ktorým sa pridávali prví kresťania, ak zatúžili po priamom spojení s Bohom? Budhhistické pravidlá tak mali vplyv na pravidlá prvých komunít kresťanských. / ZDROJ
- Potreba majstra či duchovného sprievodcu, učiteľa, je dôležitá aj v kresťanstve? LINK
- Niekedy sa mylne o zene hovorí, že nepozná pojem "hriech". V zene, resp. v budhizme sa nehovorí o hriechu, ale o nekonaní zla (ang. Do No Evil). 1)
- Podobné je to s pojmami "pôvodný hriech" a "nevedomosť" - ako strata spojenia s buddhovskou prirodzenosťou (ang. Buddha-nature). 1)
- Kresťanské "očistenie," skladajúce sa z dvoch stupňov. "obrátenia" (pokánie, metanoia, odvrátenie sa od hriechu) a "návratu k Bohu", má v zene ekvivalent (jap. gedatsu), tiež v dvoch stupňoch: Odvrátenie sa od duality a nájdenie pôvodnej tváre (buddhovská prirodzenosť). 1)
- V jednom nemeckom karmelitánskom kláštore s klauzurou viedli zenové kurzy ku znovuobjaveniu vlastnej karmelitánskej tradície. Od rádovej reformy vykonanej Teréziou z Avily, karmelitánky zásadne používajú sedadlá bez operadla a pri meditácii sedia na zemi. Táto tradícia bola asketicky veľmi nesprávne pochopená. Uvedením technik zazenu bola obnovená pôvodná skúsenosť, že vzpriamené rovné sedenie podporuje vnútornú pozornosť a skutočnosť. 2)
1) Kakichi Kadowaki SJ, Zen and the Bible, tretia kapitola.
2) Zenová meditace, Hugo M. Enomiiya-Lassalle, SJ s úvodom Tomáše Halíka. str. 122. ISBN 80-85319-40-3
Podobnosti zenu a kresťanstva
Svetlo sa objavuje v temnote
- Zen: "mumjó" = nevedomosť, temnota prichádza, keď sa vzdáme osobnej múdrosti. A v tejto temnote sa zjavuje svetlo. Toto svetlo je naším trvalým vodcom, trvalým Buddhom.
- Genša (čínsky mních): "Žiariaca perla spočíva v hĺbke jaskyne démona z Čiernej hory".
- Granum Sinapis: "Je svetlom, je jasom, je úplnou temnotou...."
- Ježiš: "Ja som svetlo a život, a pravda sveta"
- Zen: Majster Joka Daiši v Šódóka: "Jediná myšlienka, akokoľvek ničotná, tenšia než vlas, môže oddeliť nebo od zeme".
- Majster Eckhart (kázanie č. 69): "Keby bola duša úplne zbavená všetkej meditácie, Boh by bol pre ňu tiež zbavený všetkého, a úplne by sa jej dal. Vždy, keď duša nie je úplne odhalená a zbavená všetkej meditácie, aj tej najmenšej, nevidí Boha, a ak je medzi telom a dušou nejaká meditácia, tenká ako vlas, nedá sa hovoriť o skutočnom zjednotení".
- Zenový príbeh: "Keď stretneš buddhu, zabi buddhu".
- Majster Eckhart: "Prosím Boha, aby ma oslobodil od Boha, lebo moje podstatné bytie je nad Bohom, lebo Boha chápeme ako počiatok stvorenia."
- Budha povedal: "Mnísi, je niečo nezrodené, nepočaté, nestvorené, nezložené, a keby toho nebolo, nebolo by ani nič zrodené, počaté, stvorené a zložené. A keby tohto nebolo, nebolo by úniku zo strasti."
- Majster
Eckhart: "V duši je niečo, čo je nestvorené a nestvoritelné, keby celá
duša bola taká, bola by nestvorená a nestvoriteľná - a to je rozum".
- Markéta Porete - Dielo Zrkadlo čistých duší: "Milosrdná láska nepočúva nič stvorené, iba lásku".
- Zen: Táto myseľ je buddha / žiadna myseľ, žiadny buddha.
- Majster Eckhart: "Intelekt je chrám Boží. Nikde neprebýva Boh vlastnejšie než než v tomto chráme, v intelekte, ako hovorí iný majster (Aristoteles). Boh je intelekt, žije v poznaní seba samého, zostáva len sám v sebe, nečím nepohnutý, lebo tu je sám vo svojej tichosti. Boh v poznaní seba samého poznáva sám seba v sebe samom."
- Dogen Zenji: "Každý má buddhovu prirodzenosť." "Existuje jednoduchý spôsob, ako sa stať Budhom: Keď sa zdržíte nezdravých činov, nie ste pripútaní k narodeniu a smrti a ste súcitní ku všetkým cítiacim bytostiam, úctiví k starším a láskaví k mladším, nič nevylučujete ani netúžite po ničom bez plánovania. myšlienky alebo starosti, budete sa volať Budha." -
- Majster Eckhart: "Mnohí obyčajní ľudia si myslia, že majú Boha vidieť , akoby on bol tam a oni tu. Tak to vôbec nie je. Boh a ja sme jedno." Keď som bol vo svojej prvotnej príčine, nemal som žiadneho Boha, a bol som tam príčinou seba samého.
- Zen: "Sedieť ako hora, nepohnutá vetrom ani oblakmi". Majster: "Kde si bol?" Žiak: "Na hore". Majster: "Bol si tam sám?" Žiak: "Áno".
- Ryuzan sa spýtal: "Na tejto hore nie je žiadna cesta - ako ste sa sem dostali?"
Tozan povedal: "Odhliadnuc od skutočnosti, že sem nie je žiadna cesta, kadiaľ si vstúpil ty?" Ryuzan povedal: "Neprišiel som cez oblaky ani cez vodu." Tozan sa potom spýtal: "Ako dlho žiješ na tejto hore?" Ryuzan povedal: "Plynutie ročných období a rokov to nemôže obsiahnuť." Tozan sa spýtal: "Bol si tu prvý, alebo tu bola prvá hora?" Ryuzan odpovedal: "Neviem." Tozan povedal: "Prečo nie?" Ryuzan povedal: "Neprišiel som z nebeských ani ľudských ríš." Tozan povedal: "Akú pravdu si si uvedomil, že si prišiel bývať sem na túto horu?" Ryuzan povedal: "Videl som dvoch hlinených býkov, ako sa bijú, idú do oceánu a doteraz o nich nemám žiadne správy." Prvýkrát sa Tozan uklonil s hlbokou úctou k Ryuzanovi. - Majster Eckhart: "Pravá odlúčenosť nespočíva v ničom inom než v tom, že duch zostáva nerozrušený akýmkoľvek pocitom radosti aj bolesti, pocitmi, opovrhovaním aj neúspechom, rovnako ako olovená hora zostáva nepohnutá pred vánkom".
- Granum Sinapis: "Ten stred je horou, tú zdolaj nekonaním! Vhľaď!"
- Starý zákon: Mojžiš na vrchu Sinaj
Čisté zrkadlo
- Majster Sósan (3. patriaracha zenu, Hókjózenmai): "Musíme sa zrkadliť, pozerať na seba v čistom zrkadle bytia"
- Sv. Klára (v dopise Anežke Pražskej): "V tomto zrkadle žiari blažená chudoba, svätá pokora, veľká láska. Rovnako, ako milosť Božia, môžeš ju vidieť v celom zrkadle".
- Markéta Porete - Dielo Zrkadlo čistých duší.
- Kresťanstvo: Hovorí sa o strážení srdca, o pozornosti zameranej na srdce, o čistote srdca, o túžbach a rozhodnutiach srdca, o modlitbe srdca, o Božej prítomnosti v srdci a pod.
- Zenový príbeh z Tribúnovej sútry šiesteho patriarchu majstra Huinenga:
Moje telo je stromom bódhi.
Srdce je čistého zrkadla rám.
Usilovne ich čistím utieram
aby naň nesadal špinavý prach.
"Z toho, čo si tam napísal, je zrejmé, že si doteraz nedošiel k cieľu. Došiel si k bráne, ale vojsť si už nevedel. Tí, ktorí budú konať podľa tvojej gathy, neklesnú; ak však budú s takým názorom hľadať bódhi, to najvyššie, nenájdu ich. Musel by si prejsť bránou a nazrieť vlastnú prirodzenosť."
Gátha majstra Huinenga:Tak ako bódhi nemá strom
zrkadlo jasné nemá rám.
Povahou Budha stále čistý
kde je tu miesto, na ňom prach?
Srdce je stromom bódhi
telo je zrkadla rám.
Ak je zrkadlo čisté.
Odkiaľ prach vymetať mám?